tirsdag den 20. oktober 2009

Naturfarvning af garn

For længe siden købte jeg 22 fine nøgler garn hos Cucumberpatch.co.uk til en uimodståelig pris. Problemet var bare, at jeg slet ikke brød mig om det, da jeg strikkede en prøve af det. Den der slikstok-effekt med striberne, er ikke lige min kop te.
Derfor besluttede jeg at garnet måtte farves, og siden jeg har arvet en del blåtræ, så var det jo oplagt at bruge dette.
Derfor blev de 22 fine nøgle vundet til store fed. Og garnmængden delt i 2 fordi mine farvegryde slet, slet ikke er stor nok til at rumme det hele på en gang.
Uhm, garnbjergOg garnet blev lagt i blød og dernæst bejdset med alun og vinsyre.
Og blåtræet blev lagt i blød og dernæst bragt i næsten-kog og kølet ned igen.Og garnet blev tilføjet farvesuppen (halvdelen af garnet til halvdelen af suppen), og bragt langsomt i næsten-kog og kølet langsomt ned igen.Og dernæst skyllet og skyllet og skyllet igen, og hængt til tørre.
Der er en lille farveforskel på de 2 halvdele, som man kan se på billedet nedenfor, og forklaringen kan skimtes på billede 4: Halvdelen af garnet har flere gange i processen været opbevaret i en aluminiumbalje, og det påvirker farven. Så lærte jeg dét.Og til sidst alt det smukke lilla garn vundet til "kager", lige klar til at blive omdannet til lækker strik til mig.Så mangler jeg bare at finde ud af om det skal være Owls (Owls på Ravelry), Shalom (Shalom på Ravelry) eller Vihervaara/GreenGable (kun på Ravelry)...

1 kommentar:

Familien Borup sagde ...

Kæft hvor er du bare for sej, overskudsagtig og total strikkeguru ;o) Jeg stemmer for ugler eller den den der hood men glæder mig under alle omstændigheder til at følge processen og se resultatet. God fornøjelse