søndag den 21. marts 2010

Min mors trøje: På pindene - og af igen

(english at bottom of post)
Jeg startede i mit sidste indlæg med at fortælle hvordan det kan være at jeg strikker en trøje til min mor, og hvordan designprocessen har været.
Og indtil jeg slog masker op, for at påbegynde den faktiske strikning, var processen fyldt med masser af spændende informationssøgning og hyggeligt nørkleri med strikkeprøver, udregninger og computer.
Det varede dog (forventeligt nok) ikke ved, så da jeg havde strikket forbi det flerfarvede bærestykkes halvvejsmærke og inspicerende mit arbejde gik det op for mig at det var en hel del mindre end det burde være. Jeg prøvede det på og målte efter og kunne regne mig frem til, at min strikkefasthed ikke stemte overens med den jeg havde brugt til at beregne mønsteret.

Og det er ikke fordi jeg ikke ved at hvis strikkeprojektet skal strikkes rundt på rundpind, så bør strikkeprøven også strikkes rundt. Og jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg valgte at strikke min første strikkeprøve fladt og måle min strikkefasthed af den. Jeg havde endda de 2 flerfarvede strikkeprøver som jeg havde strikket rundt og derefter klippet op, som jeg kunne have målt efter... men det gjorde jeg ikke. Er der noget der hedder strikkehjerne?
Og derfor måtte jeg pille hele pivetøjet op igen... og starte forfra.
For at rette op på fejlen blev en ny strikkeprøve strikket - en rund en denne gang, og nye beregninger blev gjort på baggrund af denne. Heldigvis var det ikke nødvendigt at redesigne bærestykket, da det passede blot at gentage mønsterrapporten 13 gange istedet for 12.
Den nye strikkeprøve afslørede, at min strikkefasthed er en anelse... fastere når jeg strikker med flere farver, så for at kompensere er det nødvendigt strikke på en smule mindre pinde når jeg strikker alt andet end bærestykket.
De nye pindetippe (pindetipper?) er heldigvis ankommet nu, så nu skal der fart i pindene.
Hello KnitPro, I love You!

In my last post i talked about how it came to be that I agreed to knit a sweater for my mom, and how the design process has been.
And until I cast on, the actual knitting process was filled with lots of exciting research and fooling around with knitting samples, calculations and laptop.
However, the smoothness (predictable enough) not last. So when I had knit past the halfway mark on the stranded part of the yoke and was inspecting my work it dawned on me that it was a lot smaller than it should be. I tried it on and measured it, and quickly figured out that my tension was not consistent with the gauge I had used to calculate the pattern.

And it's not because I do not know if that the gauge swatch for at project that will be knit in the round should also be knitted in the round. I can not explain why, but I chose to knit my first swatch flat and to calcualte my tension from it. I even had the 2 stranded samples that I had knit in the round and then steeked that I could have used... but I did not. Did I loose my mind temporarily?
And therefore I rip back to the beginning... and start over.

To rectify the error knit a new swatch - in the roundthis time, and new calculations were made based on this. Fortunately it was not necessary to redesign the yoke, as it could get away with merely adding another repeat of the colour chart.
The new gauge swatch revealed that my gauge is slightly tighter when knitting colourwork, so to compensate, I need to the single colour parts of the jumper on slightly smaller needles.

Luckily the new tips have arrived, so I can knit like the wind.

2 kommentarer:

Ina sagde ...

Øv da. Så er det jo godt, at du strikker lynhurtigt.

Stine sagde ...

Strikkehjerne..hm det kan da godt være der er noget der hedder ellers gør der det nu.
Super ærgeligt, men så blev du da klogere i forhold til din strikkefasthed...