søndag den 5. december 2010

Hats for the homeless

Inspireret af en opfordring fra en sej Københavns strikker og synet af vesterbros hjemløse og forhutlede ude i det bistre vintervejr i alt for lidt tøj, har jeg sat mig for at gøre en lille forskel.


Jeg slog Mændenes Hjem op online og lærte at de tager imod tøjdonationer, som de giver videre til deres brugere, så der skal huerne afleveres når de er færdige.

Opskriften er Boy Beanie v2.0 (Ravelry link), som er ganske gratis og super enkel. Og så går det usandsynligt hurtigt at hækle den.

Garnet er Nya Fuga fra Järbo fra min lokale garnbiks Mariahønen. Fuga er 50% superwash uld og 50% akryl = slidstærkt, blødt og maskinvaskbart. Det kostede 17,- pr. nøgle og der er omtrent 1½ hue i et nøgle.


Er der andre der vil være med til at klæde de hjemløse på til vinteren?
● ● ●

Inspired by an invitation from a Copenhagen knitter and the sight of the homeless of my neighborhood out in the fierce winter weather in too little clothes, I decided I want to make a small difference.

I looked up Mændenes Hjem online and leaned that they accept donations of clothes which they pass on to their users. This is where I'll donate the hats I make.


The pattern is Boy Beanie v2.0 (Ravelry link), which is free and super simple. And it takes no time at all to make one.

The yarn is Nya Fugue from Järbo which my LYS had. Fuga is 50% superwash wool and 50% acrylic = durable, soft and machine washable. It cost 17 danish kroner pr. skein and there's approximately 1½ hats in a skein.

5 kommentarer:

Charlotte sagde ...

Elsker dine huer, Mændenes hjem bliver afleveringen for mine ting også... ;-)

Lou sagde ...

Smadder god idé! Vil se om ikke jeg kan nå forbi Jorun efter noget garn - og så håbe, jeg kan nå at lave bare en enkelt inden jul. Lidt har jo også ret. Godt initiativ! :-)

Stine sagde ...

Fantastisk ide. Jeg har også afleveret alt mit gamle vintertøj til de hjemløse.
Jeg vil gerne strikke nogle huer, men ved ikke lige om jeg får hæklet:)

Line sagde ...

Åhr hvor er du go' Signe :)

Charlotte sagde ...

3 halsedisser og en 4. På pindene her fra