lørdag den 25. december 2010

Presents unveiled (part 1)

Så er julen vel overstået og jeg kan endelig vise de hjemmelavede julegaver frem. De fleste ihvertfald. De sidste 2 gemmer jeg til imorgen.
Det har virkelig fået en særlig betydning at give julegaver siden jeg satte mig for at lave dem selv, og jeg glæder mig til engang at have tiden til at lave dem alle.

Første gave var enstribe hæklede karklude (eller grydelapper) der matcher Meyer's smukke Almanak kogebog, som var gaven til mine forældre i år.


Anden gave, som vel egentlig er et gavesæt lavede jeg til en dejlig ny familie, som jeg ved godt kan lide at være super tjekkede og koordinerede i tøjet.


Stoffet er det enestående og evigt populære Liberty Tana Lawn købt hos Tout Petit på Værnedamsvej. Sikke en skøn butik, og sikke en masse fantastisk stof hun har at vælge imellem. Ikke mindre end 200 forskellige af Libertys stoffer.


Slipset er lavet efter denne tutorial fra Purl Bee, og var forbløffende enkelt at gå til. Jeg tilstår at jeg syede bagstoffet i spidserne på med symaskinen, men ellers fulgte jeg bare trinnene og endte det rigtige sted. Altid dejligt.
Modtageren er for nylig trådt ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, og er endt endt i job hvor slips er aktuelt. Jeg har set Liberty-slips i flere af de smarte butikker her på Vesterbro, så jeg tror egentlig det var her ideen til gaven startede.


Blomsten har jeg selv digtet opskriften på efter at have læst forskellige tutorials og set på billeder på nettet. Jeg er blevet ret glad for håndsyning efterhånden, og det var sjovt at skabe en stor blomst fra bunden.
Modtageren er ikke specielt blomstret i sit tøjvalg, så jeg tænke en accessory der ville være den bedste ide. Så kan den bruges på tøjet a la Sex and The City eller på tasken uden at det bliver for meget.


Den lille kjole er efter mit favoritmønster i Gynthers gode gamle sybog til den lille families mindste og mest nuttede medlem. Pasformen slår bare aldrig fejl og den lille, skønne modtager kan forhåbentlig passe den længe. Det var lidt en udfordring at finde det rigtige kantebånd, men jeg er ret glad for resultatet.
Og jeg er blevet helt forelsket i Libertystoffet undervejs. Det er super lækkert at arbejde med.

Samme lille smuksak fik også denne lille undertrøje i det blødeste Silke/Merinogarn. Mere om den på Ravelry.



● ● ●

I'm sorry, I'm just too tired and lazy to translate the post into english today. 
It's basically a parade of most of the homemade christmas presents I've been working on all month and now finally can show off :)

Ingen kommentarer: