fredag den 18. marts 2011

Inspired & Influenced

Jeg glæder mig crazy meget til Knit Nation 2011. Allerede på vej hjem fra Knit Nation 2010 svor jeg, at jeg ville afsted igen næste år - i år med andre ord. Det var den største oplevelse i mit strikkeliv so far, og jeg tror kun det kan blive endnu bedre i år.
Og jeg er ikke just tålmodig anlagt, så jeg har noget venteenergi jeg ikke lige ved hvad jeg skal stille op med. Jeg mener hjemmesiden er ikke engang oppe endnu, for slet ikke at tale om kurserne, som selvfølgelig heller ikke kan bookes endnu (selvom der er blevet "lækket" en liste med undervisere - og forhandlere til markedpladsen. Squee!)




Nu har Socktopus, som er en af skaberne af Knit Nation, skudt en Mystery Shawl Knit Along igang, som en slags optakt til Knit Nation.
Jeg har aldrig prøvet at deltage i nogen form for Knit Along, og da slet ikke en mystifystisk en, hvor opskriften bliver udsendt i bidder og man ikke kender det endelige resultat. Det må jeg da prøve. Så har jeg også et sted at gøre af venteenergien.

For at det ikke skal være løgn, så gik det også op for mig igår, at dette var den helt rigtig anledning til at tage hul på det helt vildt smukke Wollmeise lacegarn jeg købte til Knit Nation 2010. Perfekt.
Det var en stor fornøjelse at vinde de mange meter smukt og funklende grønt garn op. Jeg elsker elsker elsker farven grøn, og garnet er min absolutte favoritgrønne nuance. Saftig græsgrøn.

Den tid det tog mig at strikke strikkeprøven var ren selvforkælelse og luksus for sanserne og mit strikkeselv. Jeg elsker at strikke lace. Og nu er jeg helt forelsket i den færdigblockede strikkeprøve.



Det sjove er, at jeg ikke straks kom i tanker om Wollmeisegarnet. Jeg havde i første omgang kig på det garn i mit garnlager der er strømpegarnstykkelse (fingering weight) og da jeg indså at jeg ikke havde meter nok af noget af det jeg ellers havde tænkt på, tyede jeg til Slavis fantastiske webshop. Der er altid inspiration at hente.
I bagklogskabens skarpe lys, må indse at jeg har Dieuwke at takke for at jeg i det hele taget kom til at tænke i grønne Wollmeise baner. Det gik ikke op for mig før imorges, men hendes blogindlæg fra forleden er jo præcis forløberen til mit valg. Og sikke et held, for det er det perfekte møde mellem garn, diagram og strikker.

Og nu hvor jeg rabler løs om påvirkning og inspiration, så må jeg også fortælle at super seje strikkedesigner, inspirerende blogger og min nye ven, Lykkefanten, har blogilæum. 500 poster, hvor sejt er det lige. Jeg håber jeg engang når så langt - i så god stil.
For at fejre har hun lavet en giveaway, og en af præmierne er en af mine "I yarn CPH" t-shirts. Og jeg er bare helt beæret og stolt over at hun har valgt det som præmie.


I am crazy excited that I'll be attending Knit Nation 2011. Already on the way home from Knit Nation 2010 I swore that I would go again next year - ie. this year. It was the greatest experience of my life as a knitter so far, and I believe it will be even better this year.
And I'm not exactly the most patient person, so I have some restless energy I don't know what to do with. I mean the website isn't even up yet, let alone the courses, which of course can not be booked yet either (though the list of teachers has been "leaked"- as well as the vendors for the marketplace. Squee!)



Now Socktopus, who is one of the creators of Knit Nation, has started a Mystery Shawl Knit Along as a sort of prelude to Knit Nation.
I've never participated in any kind of Knit Along, and certainly not a mystery one where the pattern is released bit by bit and you do not know the final outcome. I should try it, I think. That way I have something to do with my restless waiting-for-knit-nation energy.

To make matters even more perfect, it dawned on me yesterday that this is just the right occasion to start into the crazy beautiful Wollmeise lacegarn I bought at Knit Nation 2010. Perfect.
It was a great pleasure to wind the many beautiful yards of juicily green yarn. I love love love the color green, and the yarn is my absolute favorite shade of green. Luscious grass green.

The time it took me to knit the swatch was pure self-indulgence and luxury for the senses - and my knitting self. I love to knit lace. And now I'm totally in love the blocked swatch.

The funny thing is that I didn't think of the Wollmeise yarn right away. Initially I just looked at the fingering yarn in my stash and when I realized that I did not have enough yardage of any of the yarns I has in mind, resorted to Slavis fantastic web shop, where I always find inspiration.
In retrospect, I guess I have Dieuwke to thank for me remembering the green Wollmeise yarn. I just hadn't connected the dots until this morning. I'm happy she inspired me, because it really is the perfect meeting of yarn, chart and knitter.

And now that I'm ranting on about influences and inspiration, I must also tell you that it's that super cool knitting designer, inspirational blogger and my new friend, Lykkefanten's blogaversary. 500 posts. How cool is that. I hope I get there one day too - in such good style.
To celebrate, she's having a giveaway and one of the prizes is one of my "I Yarn CPH" t-shirts. And I'm just so very humbled and proud that she chose it as a prize.

5 kommentarer:

christunte sagde ...

Åh ja - strikkeprøve! Jeg har også meldt mig, men havde lige glemt det...
Knitnation var for fedt! Desværre kan jeg ikke komme med i år - øv. Programmet ser ellers rigtig godt ud, og jeg gad godt lære flere fiduser fra Estland af Merike. Hun var god!

Irene sagde ...

Fantastisk garn du har valgt - skøn, skøn farve! Jeg har heller aldrig deltaget i en knit-along, men elsker lace- strik, og det mønster ser vel nok fint ud, så jeg må vist lige ind og lure lidt :-)

Dieuwke sagde ...

Nørj, en lækker farve! ;o)
Hvad hedder den? Jeg synes den lidt ligner Petersilie, men man kan jo aldrig vide med de der grønne..
Dejligt at høre at man kan inspirere.
Jeg har også planer om Knit Nation, det skal jo opleves! Jeg venter dog med at bestille fly og overnatning til jeg har set programmet - jeg sidder også og hopper lidt for at få det at se!

Char lotte Kaae sagde ...

KnitNation, hvor hvornår hvad, hvordan er endnu en ting glippet min opmæsksomhed???

Signest sagde ...

@Christunte: Aj, hvor ærgeligt du ikke kan komme med :( Merike er klart også en af de undervisere jeg vil "gå efter".
Jeg lover at det er en meget hyggelig strikkeprøve :)

@Irene: Ja, ikke :) Du må endelig lure. Jeg synes det ser meget lovende ud - og overskueligt, når man har 14 dage til hver del :)

@Dieuwke: Ja, mon ikke. Det er nemlig lige præcis Petersilie. Du er vist en ægte Wollmeise connoiseur, hva' ;)
Hvor fedt at du planlægger at skulle med. Jeg er spændt på hvilke kurser du vælger, og hvad du har i tankerne ellers. Det må vi vist lige snakke mere om ved lejlighed :)

@Charlotte: Knit Nation er 3 dage der foregår i London. Sidste år var første år, og det var en bragende succes. Du må da næsten have hørt mig snakke om det :)
I år foregår det 15., 16. og 17. juli på Imperial College lige midt i London. Der er super spændende kurser, det fedeste Market Place og bare så mange søde strikkere.
Skal du med? ;)