tirsdag den 8. marts 2011

Bygone Days

Takket være sødeste Nanna har jeg fået adgang til den mest fantastiske strikkeguldgrube. Nanna har nemlig lånt mig en mappe med gamle strikkeopskrifter, som hun har arvet... formoder jeg. Pludselig kan jeg overhovedet ikke huske det.

Siden jeg fik den med hjem har jeg sidder fordybet i den mange gange, og har scannet og scannet og scannet. Der er simpelthen så meget fantastisk vintagestrik at jeg slet ikke kan få nok. En kvinde i en svunden tid har siddet og klippet opskrifterne ud og klistret dem på ark og nydeligt kategoriseret dem.
Se lige engang disse fabelagtigheder:

Cover af Løve Garn strikkehæfte fra 1950
Strikket undertøj
Dameslipover "Bäckfischens Drøm"
Det kan sikkert virke lidt skævt, at vise dette frem netop på Kvindernes Internationale Kampdag, men egentlig synes jeg det er ganske passende. Det er min chance for at hylde alle de (strikkende) kvinder der gik før mig og som har kæmpet for den frihed og lighed jeg idag nyder godt af. I alle tidsaldre, både 1950'erne og 1970'erne.

Strikning kan i mine øjne være en middel til "empowerment" (wiki forklaring) på et personligt plan, og derfor kan den fantastiske gamle mappe være et ligeså stærkt manifest som Hønsestrik kan (wiki på Hønsestrik). Sådan virker den ihvertfald på mig. Idag.



Hønsestrik er i øvrigt blevet genoptrykt i et ganske lille oplag (tjek lige forlagets navn). Det er allerede udsolgt, men jeg var så  heldig at kunne erhverve et fejltryk til en favorabel pris.

● ● ●

Thanks to sweet Nanna I have gotten access to the most amazing knitting goldmine. Nanna has loaned me a folder of old knitting patterns, which she has inherited ... I think. Suddenly I can't even remember.

Since I got it home, I've sat engrossed in the many times and have scanned and scanned and scanned. There are simply so many fantastic vintage knits that I simply can not get enough. A woman in a bygone era have sat and cut out the patterns, pasted them onto sheets of paper and neatly categorized them.
Look at these fabulousities (that's not a real word, I know).


It might seem a little odd to show this is just on International Women's Day, but really I think it is quite appropriate. It's my chance to pay tribute to  all of the (knitting) women who went before me and who fought for the freedom and equality that I enjoy. Women of all times, both those in the 1950s and those in the 1970s.

Knitting can in my view be a means of "empowerment" (wiki explanation) on the personal level, and therefore the fantastic old folder be as strong a manifesto as "Hønsestrik"* can. It certainly feels this way to me. Today.


3 kommentarer:

lykkefanten sagde ...

Det ser rigtig spændende ud med de gamle blade... kan du overtales til at tage dem med i morgen?

Anonym sagde ...

Hvor er det nogle skønne ting Signe :-) Måske man en dag skulle strikke undertrøjen, den er fab.
Kram Charlotte

Signest sagde ...

@Lykkefanten: Åh desværre, Karen. Jeg afleverede mappen tilbage igår :(

@Charlotte: Ja, den er nemlig fab. I det helt rigtige silke+uld garn ville den være super fantastisk, tænker jeg :)