fredag den 22. april 2011

Yellow Retro Easter

Jeg har strikket en lille bitte gul cardigan, og som nu er afleveret til dens nye ejer, så jeg kan fortælle om den.


Denne lille retrosag startede sit liv, som en opskrift fra et Alt for Damerne fra 1960. Opskriften fandt jeg i den fantastiske mappe Nanna lånte mig. Den var godtnok behæftet med mindst en kolosal fejl, som gjorde den ustrikkelig i sin oprindelige form. Den så også noget anderledes ud må man sige.


Faktisk er det mest ideen med det firkantede bærestykke jeg har brugt. Det synes jeg er super sødt.
Men om jeg begriber hvorfor alle babytrøjer dengang havde kæmpestore silkebånd og sløjfer oppe om halsen. Jeg kender ikke nogle babyer der ikke ville fortære sådan en sag på 5 sekunder.

Jeg mangler stadig at gennembearbejde min opskrift, og at beregne de større størrelser. Mon ikke det kunne være sjovt at strikke den helt op til størrelse 2 år...?
Men på sigt er det min plan at gøre opskriften tilgængelig via Ravelry.


I've knit a tiny yellow cardigan, and now that I've given it to its new owner, I can share it.

This little retro knit started its life as a pattern from a Danish womens magazine from 1960. I found it in the amazing folder Nanna loaned me. It contained at least one huge error that made it un-knittable in its original form. It also looked quite different. 




Actually, it's mostly the idea of the square yoke that I've used. I think that is super sweet.
I can't for the life of me understand why all the baby jumpers back then had these huge ribbons and bows up around the neck. I don't know a single baby who would not devour it in 5 seconds...

I still have to more work to do on my pattern, and I have to calculate the larger sizes. I think if it might be fun to make it up to size 2 years ...?
But eventually, I plan to make the recipe available through Ravelry.




8 kommentarer:

Lisbeth sagde ...

Ihh, den er godt nok fin! Hvis du har brug for teststrik af størrelse 2 år - så må du altid smide den i min retning :)

Lisbeth (bethgaard - rav)

Camilla sagde ...

Hvor er den cute!! Farven er jo fantastisk :))

Ulla V. sagde ...

Sikke en dejlig lille cardigan. Jeg er vild med bærestykket.
Og hvor er det en fin historie der ligger bag.

Det er altid sjovt med gamle opskrifter. Jeg har de skønneste hækle magasiner fra 60erne liggende - jeg har fået dem af min mor, som har lavet en del tøj derfra til min storesøster. :)

Jeg håber at du har det bedre og kan nyde det gode vejr. :)

Lou sagde ...

Den er virkelig fin, Signe! Og jo, mindst op til str. 2 år! :-)

Charlotte Kaae sagde ...

Den er skøn, din fortolkning af den oprindelige bluse fra billedet er skøn... og total up to date. Den er forudbestemt til at blive et kæmpe hit.
skal vi holde gul dag sammen ;-)

Signest sagde ...

Hvor er i dog søde allesammen. Tusind tak!

StickLena =KnitLena sagde ...

Thanks for showing this square yoke, have never seen it before and I own and have read very many vintage knitting books. If possible, tell me, if it is a family design or from other source. My interests include finding how nifty ideas travel...

Signest sagde ...

Hi StickLena

So sorry I haven't replied before now!
The original pattern that you see in the photo was in a Danish women's magazine "Alt for Damerne". Unfortunately I don't know which year it's from as I only have a scan of a clipping, and only ever saw the clipping and not the entire magazine.
The clipping was in a book/folder of clippings that all dated back from the 50s and 60s

Hope this anwers your question (and that you haven't given up on me in the meantime)