fredag den 12. august 2011

Dagny er ude

Jeg har glædet mig helt ufatteligt meget til det her, og har også arbejdet på det temmelig længe synes jeg. Og NU er lille Dagny endelig klar til at blive sendt ud i verden.


Dagny er en lille retro cardigan, der er inspireret af et udklip af en strikkeopskrift fra et dansk dameblad fra begyndelsen af 1960erne.
Den originale opskrift var så godt som u-strikkelig, men jeg har bearbejdet og re-designet den for at skabe denne lille cardigan.

Cardiganens opbygning er enkel. Den strikkes fra side til side i retstrik, og formes ved hjælp af vendepinde. Dagny er strikket ud i et. 

Opskriften indeholder et par interessante teknikker, som måske er nye for nogle (midlertidigt hæklet opslag og maskesting i retstrik). Disse er grundligt forklaret i opskriften.
Personligt elsker at lære nye strikketeknikker, men man kan også sagtens strikke opskriften uden at bruge dem.


Dagny Cardigan
- På Ravelry

Størrelser
6 måneder og (1, 2, 3, 4) år

Overvidde 
16 (20, 22, 24, 25) cm

Længde
20 (24; 27,5; 30; 32) cm 
- se evt. størrelsesdiagram nedenfor

Det garn jeg har brugt er
Gepard garn CottonWool (50% bomuld, 50% Merinould; 165 meter per 50 g)
- men man kan let bruge et andet lækkert garn der giver den samme strikkefasthed.

Strikkefastheden er
24 masker / 26 retriller (52 pinde) = 10 x 10 cm i retstrik


Klik her for at købe

Bemærk at opskriften er tilgængeligt på både dansk og engelsk.
Når opskriften er købt og betalt via Ravelry, vil du blive givet valget mellem at downloade den engelske eller den danske version.


Den lille smukling på billedet er kusine Lucy, som netop er fyldt 1 år. Hvor heldig er jeg lige at få lov at tage billederne af sådan en lækker pige iført min cardigan.


Klik for at forstørre

2 kommentarer:

Rikke sagde ...

Hvor er den fin! Tillykke :-)

Lou sagde ...

Synes totalt godt om! Godt gået, den er så fin! :-)