mandag den 1. august 2011

Monogamous Knitting

Jeg har været fuldstændig ensporet rent strikkemæsssigt på det senest. Også selvom jeg har adskillige design igang og et stort tæppe til en veninde, som jeg virkelig burde få gjort færdigt.
Ikke desto mindre har jeg kun haft øjne for min min cardigan i det smukke tonale garn fra John Arbon.

Jeg bruger den viden jeg fik på det super spændende Knit Nation-kursus holdt af Carol Feller, der hed Seamless Kitting: Moving Beyond the Raglan.
Hun lagde især vægt på et klassisk "set-in sleeve", som jeg ikke ved hvad hedder på dansk. Altså et ærme med ærmeklokke (har jeg ladet mig fortælle det hedder), som man traditionelt strikker separat og derefter sidder og bakser med at få til at passe ind i ærmegabet.
Det er cirka 1.000 gange nemmere at strikke ærmet oppefra og ned. Man samler masker op langs ærmegabet, strikker venderækker lidt som var det hælen på en strømpe og strikker derefter ærmet med indtagninger indtil det passer i længden til en arm - og man kan jo bare prøve den på. Dét er da genialt.

Goofy photo, I know.
Was trying to get a good shot of the set-in sleeve and failed.

Faktisk var Carol Fellers kursusmateriale så gennemført, at vi da kurset var slut havde en komplet strikkeopskrift fuldstændig skræddersyet til vores mål og vores preferencer mht. "ease". Hah! endnu et ord jeg ikke har på dansk. Ease = Hvor tæt eller løst man til kroppen det strikkede sidder.
Det gør det sjovt og enkelt at strikke derudaf selvom nogle af metoderne er nye og uprøvede.

● ● ●

I have been totally single-minded lately as far as knitting goes. Even though I have several designs going as well as a big blanket for a friend that I really should finish.
Nevertheless, I have only had eyes for my cardigan in the beautiful tonal yarn from John Arbon.

I'm uinge the knowledge I got at the super exciting Knit Nation-course held by Carol Feller called Seamless Knitting: Moving Beyond the Raglan.
She placed particular emphasis on the classic "set-in sleeve", which is traditionally knit separately after which you have to sit and try to get it to fit in the armhole.
It is about 1,000 times easier to knit the sleeve from the top down. You just pick up stitches along the armhole, knit short rows sort of like it was the heel of a sock and then knit the sleeve down, decreasing along the way until it is the right length - and you can try it on along the way. It's brilliant.

Carol Fellers course material was so well through out and thorough, that by the end we had a complete knitting pattern tailored to our measurements and our preferences in terms of ease. 
It makes it simple to knit away even though some of the techniques are new and yet untried.

8 kommentarer:

elifantom sagde ...

Du er smuk! Og sikke en fin sweater. Jeg glæder mig også til at prøve den ærmetype af en dag. Men skal lige have et par tusind andre projekter af pinden først. Jeg er vist meget langt fra at være en monogam strikker. ;-)

Anna Bjerre sagde ...

Hej Signe. Din sweater ser rigtig dejlig ud. Det spændende, det med ærmet. På Ravelry er jeg stødt på en metode, som kaldes The Contiguous Method. Måske er det noget for dig at udforske. Jeg er ikke helt på det niveau endnu :-) Link: http://www.ravelry.com/groups/contiguous/pages/The-Contiguous-Method

Hilsen Anna (babypusling på Rav.)

Dieuwke sagde ...

Hvor dejligt! Ser fedt ud, det sneak peak af trøjen :o)
Det var sådanne ærmer jeg lavede i min Betty Draper cardigan, fordi jeg netop også ville undgå baksningen.. Det er SÅ fed en metode, synes jeg!

Camilla sagde ...

Hej Signe

Vil bare sige, at jeg lige har strikket din Nova kjole, og du fortjener stor ros for din strikkeopskrift, den er så god og godt forklaret! Man er slet ikke i tvivl om noget undervejs, det er en ren fornøjelse at strikke. Resultatet kan du se på greencamijo.blogspot.com hvis du får lyst.

KH Camilla

PS: Har lige bestilt 10 af dine fine stjerne maskemarkører på amio, de er SÅ fine!!

StickLena =KnitLena sagde ...

Den som en gång stickat ärmar uppifrån återkommer....

lykkefanten sagde ...

Det er da et dejligt billede! Og sweateren ser rigtig skøn ud.
Glæder mig til at høre mere om den spændende teknik!

Charlotte Kaae sagde ...

Lyder som en super cool teknik, sidder og tænker over hvad de 2 fagtermer mon hedder, ved det, men de kommer ikke lige frem... Har stadig ferie hjerne... Glæder mig til at se din cardigan
Knus C

Signest sagde ...

Hårh, hvor er i søde. Mange tak!
Tak for søde ord og komplimenter :)

Og tak for tippet om The Contiguous Method, Anna!

Og hej Camilla, tusind tak for ros til Nova opskriften. Jeg synes din sommerversion er super sød. Tjek lige indersiden af pakken med markører når den kommer, ik' :)

Jeg skal huske at skrive en lidt mere teknisk udførlig post en af dagene. Teknikken er super enkel :)