søndag den 4. december 2011

Illustrated: Crocheted Provisional Cast-on

Næste teknik jeg har lavet en lille illustreret guide til, er en af mine all time favoritstrikketeknikker, og anden del af "sagaen" om det hæklede opslag, som jeg startede forleden. Det er i virkeligheden nøjagtigt den samme fremgangsmåde, bortset fra de sidste par trin.

Inden jeg stødte på denne måde at lave et midlertidigt opslag, var jeg omkring en hel del andre, som jeg synes gjorde det vanskeligere end det behøvede at være. Denne måde er så enkel og intuitiv, at det er en fryd, synes jeg.

To make it easy for yourself, you can use a strand of contrasting yarn,
but you can also just use the same as what you'll be knitting with...

For at gøre det nemmere for dig selv, kan du bruge en længde kontrastfarvet garn,
men du kan også bare bruge det garn du strikker med...

Gentag indtil du har præcis det antal masker du behøver.
Lav et par luftmasker, bryd garnet og træk det igennem den sidsteluftmaske, for at sikre det.
Sørg for ikke at stramme den, da den skal kunne pilles op igen, når det kommer tid til at "lyne" maskerne op senere.
 When undoing the provisional cast-on, all you need to do is open up the last chain stitch and pull on the yarn. This will undo all the crocheted stitches in your provisional cast on, and you can then pick up the live stitches and work them as you wish.

Når det midlertidige opslag skal fjernes skal, du blot åbne den sidste luftmaske og trække forsigtigt i garnet. Dette vil trævle dit hæklede opslag op, og du kan nu samle maskerne op på dine pinde og strikke dem.


2 kommentarer:

Charlotte Kaae sagde ...

Smukt som altid

P sagde ...

Ooooh så slipper man for alt det der med restegarn (ikke at jeg nogensinde kommer til at mangle rester, men altså, det er da lettere bare at bruge det garn man allerede er i gang med). Det her skal jeg huske til næste Evenstar :)