tirsdag den 17. januar 2012

Persille


Igår var jeg i Vejle. Sgu'. Det er jeg ellers ikke så tit (eller nogensinde omtrent), men det var fordi jeg skulle til TexStil Messen, som finder sted der (og nej, navnet er ikke ironisk *fnis*).
Det er en branchemesse for "metervarer, garn, broderi, tilbehør, hobby, håndarbejde og symaskiner." hvilket vil sige, at der er der hvor butikker og andre firmaer kan tage hen og se på - og indkøbe nye varer. Jeg synes nu egentlig der mest var garn, men det siger måske mere om mig end om noget andet...

Ikke let at se Magnus-trøjen, men den står der i midten med de røde knapper...

Overordnet set var det ikke en sindsoprivende spændende messe, ej heller særlig stor, men det var nu alligevel meget sjovt at se de forskellige garnfirmaers stande og se hvordan de vælger at præsentere sig selv. Og gramse lidt garn hist og her.
Allermest spændende var det naturligvis at se den stand, hvor mine egne designs var at finde. Hos Filcolana.

Idun
 Jeg var taget på messen med gode strikkedesignervenner og mødte flere derovre, så især derfor var det en virkelig hyggelig dag. Undervejs nåede jeg frem til, at Gaiadesignet nedenfor er nødt til at få et nyt navn. Det har ellers heddet Gaia igennem hele designprocessen, men jeg er et eller andet sted undervejs kommet til at sige til Sanne (der har Rasmilla), at jeg synes hulmønsteret ligner broccoli eller persille.

Persille
Sanne har derfor kaldt den broccolitrøjen lige siden, og selvom det er et sjovt navn havde jeg bare ikke lige lyst til at den skulle hedde det "i daglig tale" (eller hvadnudethedder). Derfor hedder designet nu Persille istedet. Tak Nanna!


Jeg synes hulmønsterpanelet ligner små buketter kruspersille... og Persille lyder næsten som et pigenavn i mine øre. Jeg er meget glad for navneforandringen.

En anden dag skal jeg måske fortælle hvor uforholdsmæssig stor betydning valget af et navn til et design har for mig. Eller måske fremgår det tydeligt nok ovenfor...

● ● ●

Yesterday I went to Vejle. Ifyoucanbelieveit. I am not often (or even ever) i Vejle, but I went to visit the TexStil Fair, which takes place there (and no, the name is not ironic * giggles *).
It is an industry trade show for "fabric, yarn, embroidery, accessories, hobbies, needlework and sewing machines." which means that this is where shops and other businesses can go and see - and buy new products. I think now there was mostly yarn 
really, but this probably says a lot more about me than about anything else ...

Overall, it was not an very exciting fair, nor a very big one, but it was still fun to see the different yarn companies' stands and see how they chose to present themselves. And fun to fondle a bit of yarn here and there.
The most exciting bit was visiting the stand where my own designs were displayed. At Filcolana.

I went to the fair with good knitting designer friends and met more over there, so had a really lovely day. Along the way, I decided that the Gaia design below had to have a new name. It's been called Gaia throughout the entire design process, but somewhere along the way I accidentally told Sanne (who owns Rasmilla) that I think the lace pattern resembles broccoli or parsley.

Sanne has called it the broccoli sweater ever since, and though it's a funny name, I didn't feel like having a design with the nickname the  
the broccoli sweater. Therefore, the design is now named Persille instead, which is the Danish name for parsley. Thank you Nanna!

I think the lace panel resemble small bunches of curly-leaved parsley ... and Persille almost sounds like a girl's name to my ears. I am very happy with the name change.

Some day I might tell you more about how disproportionately big a role the choice of name for a design plays for me. Or perhaps it is clear enough from the above ...

4 kommentarer:

gelineck sagde ...

Den fine mørke lilla kjole med prikker er det også dit eget design og kan man købe opskriften?

/Maja

Charlotte Kaae sagde ...

Smiler Persille, er en af dem jeg skal strikke en dag, hvor det giver mening at strikke børnetøj (altså for mig) ;-) Kan sige at jeg hørte mange rosende ord om dine smukke børne designs...
Elsker at vi er konkulegaer... Det er så inspirerende og udviklende for mig. :-)

Signest sagde ...

@Gelineck: Mange tak, ja, det er også mit eget design. Kjolen hedder Idun og bliver gratis tilgængelig hos Filcolana indenfor den allernærmeste fremtid. Jeg lover at skrive på bloggen når den er der! :)

@Kaae: Hi hi, konkulegaer, fedt ord. Det er en stor kilde til glæde for mig at have lært dig at kende, Charlotte :)
Og du er en meget, meget inspirerende designer!

tantemaraj sagde ...

Den lille persilletrøjen var jo bare nydelig!!! Jeg har en liten pike jeg gjerne vil strikke en sånn til... er mønsteret å finne noe sted???

Send meg gjerne en mail på tantemaraj@gmail.com