mandag den 23. januar 2012

Short Rows with Shadow Twin

Drop by my new website for a downloadable pdf of the tutorial
                                                                                                         - Signe     

Venderækker, vendepinde, forkortede rækker eller short rows. Kært barn mange navne, og jeg er vild med denne måde at forme strik. Det er jo nærmest genialt, at man kan arbejde i tredimensionelle kurver - ikke kun fordi det er sjovt og smukt, men også fordi det er præcis det vores kroppe består af. Hæle, bryster, blenumser, for at nævne et par stykker.

Alligevel har mig og vendepinde haft et lidt anstrengt forhold lige fra begyndelse, fordi jeg aldrig har kunnet få den klassiske "wrap and turn"-metode til at fungere optimalt. Hvad hedder den egentlig på dansk...? "kvælerløkke og vend".
Lige meget hvad jeg gør, kan jeg ikke få vendepunktet til at være usynligt, og som om det ikke er slemt nok, så er ret og vrangvendinger ikke engang synlige på den samme måde. Én bliver for stram og den anden for løs. Og jeg er perfektionisk, så det kan gå mig vældig meget på nerverne.

Indtil den dag hvor jeg stødte på Soctopus' fantastiske nye måde at lave vendepinde: "Shadow Wraps" med tilhørende billedtutorial eller... trin for trin vejledning i billeder. Det er simpelthen virke 7.000 gange lettere end den den anden måde, og så bliver det usynligt uden at jeg behøver at gøre sig umage overhovedet.
Jeg har fået lov af Soctopus aka Alice Yu til at lave en illustreret vejledning til metoden som jeg på dansk har kaldt "vendepinde med skyggetvilling", og i processen har jeg også forenklet metoden en del. Jeg håber den kan lette andres kamp med vendepindene:



1) Først strikker du til der hvor du ønsker at vende.

2) Så identificerer du de masker du skal arbejde med
- dattermaske
- modermaske
3) så stikker du spidsen af strikkepinden igennem modermasken



4) og strikker en ny maske af modermasken
- på den måde skaber du en tvilling til dattermasken af samme modermaske

5) så placerer du tvillingemasken på venstre pind
- ved siden af dattermasken

6) og vender arbejdet

7) og strikker vrang til det punkt hvor du ønsker at vende
- hvis også skal lave en vendemaske fra vrangsiden

8) så stikker du strikkepinden igennem modermasken

9) og strikker en tvillingemaske til dattermasken på pinden
10) så placerer du denne tvillingemaske på venstre pind
- ved siden af dattermasken

11) og så vender du arbejdet og fortsætter...

12) Og når du kommer til en maske der har en skyggetvilling,
så strikker du dattermasken og dens tvilling sammen som var de én maske
- og vendepunktet bliver usynligt.

I love using short rows to of shape knitting. It's almost ingenious, that you can work in three-dimensional curves - not only because it's fun and beautiful, but also because it is exactly what our bodies are composed of. Heels, boobs, nappy bottoms to name a few.


Yet me and short rows have had a somewhat strained relationship right from the beginning, because I've never been able to get the classic "wrap and turn" method to work optimally. No matter what I do, I can not get the turning point to be invisible, and as if that's not bad enough, right side and wrong side turns are not even visible in the same way. One is too tight and the other too loose. And I'm Perfectionism, so it can get on my very last nerve.
Until the day I came across Soctopus' amazing new way to make short rows: 
"Shadow Wrapswith accompanying photo tutorial and all. It is about 7,000 times easier than the classic way and the turns are invisible without having to make a special effort.
Soctopus aka Alice Yu has agreed to let me create an illustrated guide to the method, and in the process I have also simplified the method somewhat. I hope it can help others who struggle with the short rows:

8 kommentarer:

Camilla sagde ...

SÅDAN Signe!! Jeg har netop skulle bruge denne teknik og jeg forstod ikke at man skulle strikke den nye tvilling inden man satte den på pinden, jeg løftede bare mor-masken op på pinden. Det er helt genialt at du har givet maskerne navne, for så forstår man jo lige præcis hvad det hele handler om!! Tusind tak for dine meget gode illustrationer og meget pædagogiske forklaring!!

Charlotte Kaae sagde ...

GENIALT!!!

P sagde ...

Oooooh, det skal prøves! Det lyder super-cool (og nemt)! Tak, Signe :)

Lou sagde ...

Sejt!! Det ser da virkelig enkelt ud - det skal jeg huske at prøve næste gang jeg støder på venderækker! :-D

Karen S, Lykkefanten sagde ...

Cool som sædvanlig og dejlig letforståelig. Du er SEJ!

Signest sagde ...

Jeg er helt vildt glad for at i kan lide den - og kan bruge den.
Mange tak for jeres søde kommentarer! :)

Kirsten Marie sagde ...

Genial metode, smukt illustreret. Tak! :-)

Pialouise sagde ...

Genialt - jeg har af samme grund "frogget" en vest, fordi jeg ikke magtede at se på de huller, der kom, når jeg skulle vende.
Super - så kan jeg godt begive mig ud i vendestrik igen.
God dag.
KH Pialouise